7.8
Vady řeči u dětí předškolního věku
Mgr. Eva Kolesová
Správná výslovnost hlásek je velmi důležitou složkou mluveného projevu a v běžném životě ji všichni potřebují. Dalšími aspekty je plynulost projevu, tempo řeči, odpovídající slovní zásoba, gramatická struktura vět, dobré komunikační dovednosti a vyjadřovací schopnosti, hlas atd.
Vady výslovnosti
Vada výslovnosti: jedná se o záměnu jednotlivých hlásek, např. L za R (lyba – ryba, beluška – beruška), CSZ za ČŠŽ (čibule – cibule, peš – pes, žima – zima), T za K (tomín – komín, tutačta – kukačka) a další. Narušena může být výslovnost souhlásek i samohlásek.
Vývojová vada řeči, kterou může logoped diagnostikovat po dovršení třetího roku věku dítěte. O OVŘ se jedná tehdy, když dítě ve třech letech nemluví adekvátně vůči svému věku.
Vývojová vada řeči, jíž vždy předchází opožděný vývoj řeči. Řeč bývá opožděná, špatně srozumitelná, až nesrozumitelná. Děti "komolí" slova, nebo mají vlastní "žargon". Začínají opožděně tvořit věty, v řeči jsou gramatické chyby, slovosled vět je nesprávný, nepoužívají všechny slovní druhy. Může být narušeno také porozumění řeči, hrubá a jemná motorika, grafomotorika (kreslení) se vyvíjí později. Děti si špatně pamatují říkanky, písničky. Často je "komolí", vynechávají slova. Dále bývá narušena časoprostorová orientace. Dětem se plete pravá a levá strana, předložkové vazby (nad, pod, vedle, před, za).
Postihuje primárně plynulost řečového projevu. První projevy se mohou objevovat mezi třetím až pátým rokem. V tomto období se většinou jedná o tzv. vývojovou neplynulost, která většinou samovolně odezní. Projevuje se především opakováním celých slov a slabik. U koktavosti jako takové se dostavuje opakování, ale také prodlužování prvních hlásek nebo slabik a viditelné pnutí (na krku, v oblasti mluvidel). Koktavost si dítě uvědomuje, psychicky jej trápí, ale nedokáže ji cíleně ovládat.
Typická také neplynulostí řečového projevu. Na rozdíl od koktavosti si ale dítě své obtíže neuvědomuje a jeho psychika nijak netrpí.…