Typy naslouchání
A. Kritické naslouchání se snaží porozumět, je soustředěné na
porozumění, ale zachovává si určitý racionální nadhled. Neztotožňuje se s
mluvčím a jeho pocity.
Je vhodné pro obchodní jednání a pracovní
diskuze.
B. Empatické naslouchání je zvláštním případem aktivního
naslouchání. Týká se mezilidských vztahů a řešení problémů. Jde o reakce na
pocity, jak porozumět druhému člověku a jak dávat zpětnou vazbu, reagovat.
Naslouchající musí odložit vlastní pocity a vcítit se do pocitů toho, kdo se mu
svěřuje.
Využívá se především v pomáhajících profesích.
Empatické naslouchání probíhá v těchto fázích:
-
Identifikace emocí – obtížná fáze. Jde obvykle o
zkratkovité informace, náznaky. Je možné pomoci si otázkou, která vyvolá
potřebu sdělit víc. „Vypadáte nazlobeně…“
-
Vyslechnutí všech faktů a porozumění souvislostem – vyslechnout celý příběh,…