Typologie osobnosti pro vedoucí pracovníky a manažery
Současná doba velkého konkurenčního tlaku nutí podniky k novému
přístupu ke svému zdroji výhod, kvality a inovací - k zaměstnancům. Největší
důraz je na efektivní výběr a udržení si vhodných lidí. Především na vedoucí
pracovníky jsou tak kladeny vysoké nároky.
Pro účinný výběr a vedení a řízení lidí je nezbytné rozumět faktorům,
které působí na chování pracovníků připráci a ovlivňují jejich zařazení, výkon,
motivaci, loajalitu, stálost apod. Dobrý vedoucí a manažer si musí všímat
rozdílů (mezi vlastnostmi, charakterem, temperamentem, potřebami, snahami,
přáními) a pružně na ně reagovat.
V této lekci on-line kurzu Manažerské dovednosti se dozvíte a
naučíte:
I. Jedinci v práci – typy osobností
Psychologická východiska
Každý člověk je osobnost, a to nejen pokud se stane významným či
slavným. Osobnost je individuální celek duševního života v
jednotě s tělem člověka a jeho okolním prostředím. Být osobností znamená, že ve
stejných situacích různí lidé reaguje různě a že duševní život je nějak
organizován. Zároveň to znamená, že každý člověk je výjimečný a
jedinečný, specifická kombinace silných a slabých stránek. Každý je
neopakovatelný originál s osobitým vybavením, nadáním a svými překážkami. I z
toho vyplývá, že každý člověk zasluhuje úctu a každý má svou cenu.
Pro vedoucí pracovníky je důležité naučit se:
-
pozorovat a poznávat sebe i ostatní, stávat se tak lepšími
a vstřícnějšími,
-
systematickým pozorováním odhalovat typické chování lidí v
určitých situacích,
-
z typických projevů usoudit na rys nebo vlastnost a konečně
se podle toho zařídit, předpovědět budoucí událost a provést potřebná
opatření.
Typologie osobnosti – nejznámější, se kterými se mohou leadři
setkat
-
Nejznámější typologie jsou modely faktorové analýzy, dnes
především uplatňované v praxi klinické psychologie jako psychodiagnostický
prostředek – testy osobnosti:
- Catellův šestnácti-faktorový dotazník (16
PF)
- Eysenckův faktorově analytický model.
Oba přístupy vychází z podobných faktorů (seznamu vlastností
osobnosti) a staví především na kombinaci tří základních rysů – afektovosti
(vřelost, adaptabilnost → rezervovanost, rigidnost), inteligence, síla ega
(stálost, zralost → proměnlivost, neurotičnost).
-
Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) v praxi asi nejvíce
používaný. posuzuje osobnost podle 4 základních rysů – introverze a extroverze,
orientace na smyslové vnímání a orientace na intuici, orientace na myšlení a
orientace na cítění, orientace na usuzování a orientace na vnímání.
-
Seville and Holdsworth´s Occupational Personality Questionnaire
(OPQ) Zaměřuje se na 3 oblasti osobnosti – způsob myšlení, vztahy s lidmi a
cítění (emoce).
-
Gordon Personal Profile and Inventory (GPPI)
Typ osobnosti se stanovuje v závislosti na charakteristikách –
Osobnostního profilu: dominance, odpovědnost, citová stabilita, družnost; a
Osobních vlastností: opatrnost, originalita myšlení, vitalita, osobní
vztahy.
Typologie MBTI slouží manažerům jako pomoc pro pochopení lidí,
osobnostní rozvoj a dobrý výběr pracovníků. Nesmí se však stát nástrojem
„škatulkování“ nebo omlouvání chyb a nevhodného chování. Osobnostní typ lze
zjistit podle dostupných testů (ne klasických, tedy není dobrá nebo špatná
odpověď); charakteristiky lze vysledovat z projevů jedince.
Základní východiska:
Každý jednotlivec má hlavní zdroj činnosti ve čtyřech skupinách
stanovených otázkami:
-
kam se orientuje jeho energie,
-
jakým způsobem přijímá informace,
-
jakým způsobem se rozhoduje,
-
jaký preferuje životní styl.
V každé skupině existují ještě dvě možné preference. Každý člověk
přirozeně preferuje v jednotlivé skupině jeden způsob více než druhý. Přesto,
že se každý člověk pohybuje napříč celým spektrem preferencí, každý jednotlivec
má přirozenou preferenci, která se kloní k jedné nebo druhé straně.Vzájemnou
kombinací jednotlivých rysů vznikne 16 základních typů osobností.
Základní preference
*Používané zkratky jsou z anglického: Extroversion, Introversion, Sensing, iNtuition, Thinking, Feeling, Perceiving, Judging