6.7.5
Tvorba záznamového archu dítěte předškolního věku se zaměřením na školní zralost
Mgr. Petra Pšeničková, Dis.
Záznamový arch má sloužit jako podklad pro orientační mapování školní zralosti dítěte předškolního věku v mateřské škole či přípravné třídě školy základní. Nejedná se však o kompletní vyšetření, jelikož je vždy nutno zahrnout do vyšetření zejména diagnostiku školského poradenského pracoviště a odborného lékaře. Případy odkladů povinné školní docházky definuje § 37 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon). Záznamový arch je zaměřen na pozorování a zaznamenávání problematických oblastí vývoje kognitivních (poznávacích) funkcí dítěte, předškolního věku, jako jsou grafomotorika, vizuomotorika, řeč, sluchové vnímání, zrakové vnímání, vnímání prostoru, vnímání času a základní předmatematické představy.
Je však nutno zdůraznit, že pedagogická diagnostika se zejména v případech školní zralosti musí zaměřovat také na další klíčové oblasti vývoje dítěte, například hrubou motoriku, koordinaci pohybu atd.
Zde si můžete stáhnout Záznamový arch ve 2 verzích:
Pokyny pro využití záznamového archu:
A) Využití záznamového archu v praxi
Cílové skupiny
-
Školní speciální pedagog základní školy při individuální pedagogické diagnostice žáků přípravné třídy.
-
Speciální pedagog v mateřské škole.
-
Pedagog předškolní výchovy a vzdělávání.
B) Věková skupina dětí
Záznamový arch je určen pro děti ve věku od 5 do 7 let věku (v případě odložené školní docházky).
C) Otázka tzv. "citlivých údajů"
Informace…