dnes je 26.12.2024

Input:

Táto, pojď si hrát (13-15 měsíců)

6.4.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.4.2 Táto, pojď si hrát (13-15 měsíců)

MUDr. Irena Kubalová

Děťátko již mnoho nového dovede a zaujmout ho hrou vycházející vstříc jeho „požadavkům“ dá pěkně zabrat. Nabízíme Vám proto opět několik tipů pro hrátky s tatínky.

  1. Špejle: Stačí obyčejné špejle a velká nová hra je na světě. Dítě v tomto věku nadevšechno rádo něco někam strká, ale již i přemýšlí, co se kam může vejít a co ne. Jak na to? Rozsypeme přiměřený počet špejlí a ukážeme, jak se dají zasunovat do užší sklenice, hrdla láhve, že se na špejli dá leccos navléknout a pak zase nechat sklouznout. Je až neuvěřitelné, kolik variant „špejloher“ je schopno i malé batole samo vymyslet.

  2. Peněženka: Něco vytahovat a zastrkovat, objevovat, co je ve skrýších, to je něco pro maličkého objevitele. Dítě si tak výborně cvičí jemnou motoriku. Neradíme Vám, abyste svému potomkovi dali v plen svou peněženku tak, jak je. Ale mužské peněženky obsahují většinou spoustu kapsiček, kam se dají schovat kousky papírků různé barvy, víčka od jogurtů, prostě co se najde doma, je ploché a dá se upravit do tvarů vhodných do předem vyprázdněných kapsiček.

  3. Míč: Již lze začít trénovat úchop míčku po hození. Házejte asi ze vzdálenosti 50 cm, velmi pomalu a do míst mezi hrudníčkem a bříškem, kde dítě míč sevře nejsnáze. Stačí troška tréninku a radost z nově nabyté dovednosti je pak veliká. Důležité je hru provádět při plném soustředění dítěte a házet vždy až poté, co batole fixuje míč v naší ruce pohledem. Stejně tak se dá již začít trénovat malý fotbalista. Tatínek opakovaně s hlasitým „KOP“ jemně nakopne ležící míč. Děti většinou mají tendenci nejprve míč honit, ale brzo dostanou chuť si tenhle nový pohyb i sami zkusit. Je to náročné, vyžaduje to chvilkový stoj na jedné noze, a tak je třeba velké trpělivosti.

  4. Knížky: Je až neuvěřitelné, jaké drobnosti na obrázcích dokážou malé čtenáře zaujmout. Je právě na nás, na rodičích, abychom i na droboučké detaily na obrázcích upozorňovali a mluvili o nich tak často jako o hlavních motivech. Již v tomto útlém věku se upevňuje smysl pro detail a ten se jednou bude ve škole moc hodit. No a není lepší pomůcky k uvědomování si vlastního těla než z obrázků. „Ten zajíček, ten má ale veliké uši, a kde máš ouška ty? A kde tatínek?“

    A tak dále, dítě se tak brzy naučí znát celý obličej a hlavní části těla.

  5. Skluzavka: Které batole tuhle hračku nemiluje? Ale správně na ní vylézt, vědět, kde a jak se šikovně chytnout ručičkama, jak se přesmýknout ze stoje do sedu a jak se pak odrazit ke sklouznutí, to vyžaduje dobrý nácvik pod vedením zkušeného instruktora-tatínka. A čí ruce by zachytily malého sportovce před dopadem než právě jeho. Většina dětí si s pomocí táty osvojí techniku lezení velmi rychle a vy pak můžete mít při hrách na dětských hřištích zase o jednu starost méně. „Mrňous“ na skluzavku bude zkoušet lézt každopádně a bude-li vědět, jak na to, minimalizuje se riziko úrazu.

  6. Prstové pastelky: Jestlipak jste již objevili malířský talent své ratolesti? Pokud ne, můžete zkusit v papírnictví opatřit barvičky určené speciálně pro nejmenší děti. Jsou z nezávadných barviv, hořce chutnají, takže nelákají k olizování prstíků, kterými se nanáší. A ty výtvory! Nejlépe je maličké posadit do vany, kterou můžeme třeba polepit papíry. Vedle

Nahrávám...
Nahrávám...