1.1.9 Psychomotorický vývoj dítěte - 10. měsíc
Mgr. Blanka Kolářová Sudíková
CO BY MĚLO DĚŤÁTKO UMĚT
Znovu opakuji to, co v textu k minulým měsícům. Je třeba zdůraznit,
že každé miminko je jiné. Následující řádky jsou pro vás informací, ne
zákonem.
Váš andílek už určitě objevuje svět a někdy je to docela
dřina. Jak pro něj, protože na cestě poznání dochází občas ke karambolům, tak i
pro vás, protože prostě a jednoduše nestíháte. V tomto období je pro děťátko ústředním tématem lezení. Možná tuto dovednost vaše malé vynechalo a
začalo rovnou chodit. Pediatr a vaše rodina vás uklidnila, že se nic neděje,
vždyť „vy jste také nelezli!“. Lezení je nesmírně důležité, a tak se nenechte
ukolébat, vraťte se zpátky na zem na všechny čtyři a hrajte si na pejska.
Při lezení děťátko přirozeně zapojuje svalové skupiny, které bude
využívat celý svůj život. Správný způsob lezení nám dává základ pro správný
samostatný stoj. Všechny odchylky jsou potom viditelné – ploché nohy, skolióza,
lordóza, nohy do X či do O. Při správném lezení by důležité klouby na celé noze
měly být v jedné ose – tzn. rovina kyčle, kolene a kotníku. Zkuste si
sami ze svých kyčlí spustit pomyslný provázek. Ten by měl spojit kyčel – koleno
– kotník do jedné přímky. Myslím, že ne vždy je u nás dospěláků výsledek
příznivý. Pak se divíme, že máme migrény, bolesti zad, břicha atd. Při lezení
je tedy moc důležité, aby děťátko mělo kolínka na úrovni kyčlí a pohyb kolene
aby směřoval k bříšku a ne do strany.
Skvělou dovedností je lezení po schodech.
Dopřejte dítěti dostatek důvěry, ukažte a řekněte mu, jak na to a uvidíte, jak
krásně vše zvládne. Když bude cítit vaši podporu a přitom bude vědět, že je to
jen na něm, nebude se bezhlavě vrhat po hlavě dolů. Samozřejmě také záleží na
povaze vaší i děťátka.
Určitě už vaše malé objevilo kouzlo stoje. Doleze
k nábytku nebo židli a postaví se (viz obr. 1). „Tý jo! To jsem šikula!“ Tento
pocit určitě z děťátka cítíte, je vidět v jeho očičkách. Prosím vydržte a vůbec
dítěti nenabízejte své ruce k chůzi. Obcházení nábytku je lezení ve svislici,
dítě má stále čtyři opěrné body (ruce a nohy). Jestliže děťátko vezmete za ruce
a ukazujete mu, jak má chodit, děláte mu medvědí službu. Chodit musí začít
samo, i za nás to nikdo nemohl udělat. A tak ho nechejte občas spadnout na
zadeček a objevovat svět kousek po kousku. Jen tak si zapíše do hlavičky
správné…