dnes je 26.12.2024

Input:

Mateřská centra v ČR

6.4.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

9.1.2 Mateřská centra v ČR

Dana D. Daňková

Po dlouhém těšení je děťátko konečně tady a hlásí se o svá práva. Po prvotní radosti přichází kolotoč krmení, spinkání a přebalování. Zatímco nový potomek je opečováván, rodič, který je péčí o něj pověřen, nemá na „papání“, natož „spinkání“ ani pomyšlení. Po prvních dvou až třech měsících získá střídání olejíčků, mastiček, bryndáčků, čistých dupaček a povinného říhání svá pravidla a rodič má čas rozhlédnout se kolem sebe a vzpomenout si, že existuje i jiný svět. Povídat si s kamarádkami o kašičkách a plenkách nejde donekonečna, pokud je doma tatínek, je už zcela mimo, protože jiné spřátelené tatínky zatím najde jen stěží. U mnoha rodičů se pak může dostavit pocit izolovanosti, frustrace, osamění, někdy i zbytečnosti. Partner či partnerka se vrací zpravidla domů pozdě, trošičku se pomazlí s malým princátkem a pak opět pracují nebo bez výstrahy usínají před televizí. Situace bývá ještě těžší, když rodina žije v satelitním městečku nebo se přestěhuje do nového místa, kde se s nikým nezná. Samota je těžká a telefon či internet jsou jen slabou náhražkou. Právě pro takové osamělé rodiče – maminky i tatínky, i když maminek je zatím stále mnohem více, začala u nás už před více než deseti lety vznikat mateřská centra. První založila Rút Kolínská, která se nechala inspirovat podobnými sdruženími v Mnichově. To, že její snaha vybudovat síť mateřských center padla na úrodnou půdu, dosvědčuje fakt, že v současné době je jich u nás už více než 150. Liší se od sebe nejen vybavením, ale i zaměřením.

A jak vlastně mateřská centra fungují? Malá v menších obcích jsou otevřena, podle času instruktorů a ostatních pracovníků a také podle zájmu maminek, jen několikrát v týdnu. Program je orientován na všechny děti současně, protože jich zpravidla bývá méně. Mnohá malá centra fungují i tak, že maminky zároveň podle svých možností a znalostí připravují a vedou program a střídají se, aby si všechny mohly odpočinout či si zařídit osobní věci.

Větší centra mají zpravidla celotýdenní provoz, jsou prostornější a mohou být i lépe vybavena, programy jsou připraveny cíleně pro různé věkové skupiny dětí. Náplň pak bývá ve všech centrech podobná: děti samy nebo s maminkami pod dohledem odborného pracovníka cvičí, učí se říkadla, písničky a nové hry, malují nebo modelují, co viděly nebo slyšely v pohádce, v

Nahrávám...
Nahrávám...