9.1.2 Mateřská centra v ČR
Dana D. Daňková
Po dlouhém těšení je děťátko konečně tady a hlásí se o svá práva. Po
prvotní radosti přichází kolotoč krmení, spinkání a přebalování. Zatímco nový
potomek je opečováván, rodič, který je péčí o něj pověřen, nemá na „papání“,
natož „spinkání“ ani pomyšlení. Po prvních dvou až třech měsících získá
střídání olejíčků, mastiček, bryndáčků, čistých dupaček a povinného říhání svá
pravidla a rodič má čas rozhlédnout se kolem sebe a vzpomenout si, že existuje
i jiný svět. Povídat si s kamarádkami o kašičkách a plenkách nejde donekonečna,
pokud je doma tatínek, je už zcela mimo, protože jiné spřátelené tatínky zatím
najde jen stěží. U mnoha rodičů se pak může dostavit pocit izolovanosti,
frustrace, osamění, někdy i zbytečnosti. Partner či partnerka se vrací
zpravidla domů pozdě, trošičku se pomazlí s malým princátkem a pak opět pracují
nebo bez výstrahy usínají před televizí. Situace bývá ještě těžší, když rodina
žije v satelitním městečku nebo se přestěhuje do nového místa, kde se s nikým
nezná. Samota je těžká a telefon či internet jsou jen slabou náhražkou. Právě
pro takové osamělé rodiče – maminky i tatínky, i když maminek je zatím stále
mnohem více, začala u nás už před více než deseti lety vznikat mateřská
centra. První založila Rút Kolínská, která se nechala inspirovat podobnými
sdruženími v Mnichově. To, že její snaha vybudovat síť mateřských center padla
na úrodnou půdu, dosvědčuje fakt, že v současné době je jich u nás už více než
150. Liší se od sebe nejen vybavením, ale i zaměřením.
A jak vlastně mateřská centra fungují? Malá v menších obcích jsou
otevřena, podle času instruktorů a ostatních pracovníků a také podle zájmu
maminek, jen několikrát v týdnu. Program je orientován na všechny děti
současně, protože jich zpravidla bývá méně. Mnohá malá centra fungují i tak, že
maminky zároveň podle svých možností a znalostí připravují a vedou program a
střídají se, aby si všechny mohly odpočinout či si zařídit osobní věci.
Větší centra mají zpravidla celotýdenní provoz, jsou
prostornější a mohou být i lépe vybavena, programy jsou připraveny cíleně
pro různé věkové skupiny dětí. Náplň pak bývá ve všech centrech podobná:
děti samy nebo s maminkami pod dohledem odborného pracovníka cvičí, učí se
říkadla, písničky a nové hry, malují nebo modelují, co viděly nebo slyšely v
pohádce, v…
/img>/img>