Manipulace a přesvědčování
Přesvědčování i manipulace jsou součástí komunikačního procesu. Rozdíl
mezi nimi je ve 3 faktorech: dobrovolnost, zdůvodněnost a zainteresovanost
posluchače.
Přesvědčování je umění přimět lidi, aby něco dělali nebo
něčemu věřili, aniž je k tomu jednající donutí. U přesvědčování posluchač
dobrovolně změní svůj názor.
Manipulace je vědomé nebo i bezděčné použití neférových
způsobů chování, respektive jednání (jestliže svého partnera při rozhovoru
omezuji v jeho právu hájit své názory a vnucuji mu stanoviska, která dobrovolně
neakceptuje).
Tyto metody komunikace se opírají o:
-
Tezi – adekvátní fakta a tvrzení, o kterých chce jednající
posluchače přesvědčit.
-
Argumenty – prostředky, kterými jednající dokazuje
pravdivost teze. Zde rozhoduje:
-
způsob podání přesvědčivých argumentů (rychlost nebo
pomalost, naočkování, váha argumentů a opakování)
-
řazení v čase:
-
klimax (od menšího množství slabých argumentů po
větší počet silných argumentů),
-
antiklimax (uspořádání opačné, tj. od více
silnějších po méně slabších),
-
mezoklimax (centrická amplifikace – nejsilnější
argumenty uprostřed komunikátu).
Manažeři a manipulace:
-
Manipulace má otevřené i jemnější formy, které si firma či
manažeři nemusejí vždy plně uvědomovat.
-
Obvyklým důvodem vedoucím k použití manipulativních metod
je přesvědčení, že určitých cílů lze dosáhnout lépe, pokud se podaří je
před ostatními skrýt či nedat zcela najevo.
-
Složitější formou manipulace jsou vyjádření, jejichž cílem je zabránit rozhovoru nebo diskusi na určité téma či tento rozhovor rychle
ukončit.
-
Manipulace se zaměstnanci je etický problém, a krátkodobé
výhody, jež může manipulace přinášet, se pro firmu zpravidla poměrně rychle
mění v dlouhodobé nevýhody (zhoršuje mezilidské vztahy na pracovišti a vede ke
ztrátě důvěryhodnosti manipulující osoby nebo firmy).
Nejtypičtější manipulace ve firmě:
-
Nakládání s informacemi
Techniky: od filtrování nebo zadržování informací, přes jejich
zkreslování, selektivní informování, zahlcení informacemi či rozšiřování
nepodstatných a zástupných…