Jak si vybrat správného zaměstnance – Úspěšné metody výběru a
vedení vstupního přijímacího pohovoru
Současná situace a postavení České republiky a jejích podnikatelských
subjektů na otevřeném evropském a mezinárodním trhu je poměrně složitá. Často
bývá označována jako turbulentní. Konkurence je silná a uvnitř podniků vzniká
„boj“ o co nejlepší a nejkvalitnější výsledky s co nejmenšími náklady. Manažeři
tedy musí klást otázku – je nějaký faktor, na kterém závisí efektivita, úspěch
podniku?
Stále častěji si podnikoví leadři uvědomují, že tajemství úspěchu tkví
v lidech. A prvotním krokem je právě výběr vhodných pracovníků, kteří mají
nejen znalosti a zkušenosti, ale jsou ochotni a schopni sdílet vize a kulturu
podniku a přispívat svým potenciálem a rozvojem k její efektivitě.
Tato lekce on-line kurzu Manažerské dovednosti je tedy určená právě
metodám a možnostem správného výběru lidí; po jejím absolvování budete
mít:
-
Komplexní pohled na otázku výběru lidí. Osvojíte si metody
předvýběru, výběru a přijímání zaměstnanců.
-
Nástroje pro výběr těch správných kandidátů.
I. Prvotní fáze – Jak pracovat s životopisy
Úkolem manažera nebo personálního oddělení, které nové zaměstnance
vybírá, je rozpoznat, který z uchazečů o práci v podniku bude pravděpodobně
nejlépe vyhovovat nejen požadavkům příslušného pracovního místa, ale přispěje i
k harmonizaci mezilidských vztahů v podniku či týmu, přispěje ke zlepšení
pracovního i sociálního klimatu v podniku. V procesu výběru se hodnotí
způsobilost a vhodnost uchazeče vykonávat práci na obsazovaném pracovním
místě.
Pod výběrem se standardně představuje poněkud jednostranná záležitost,
při níž aktivní a rozhodující roli hraje podnik a pasivní roli uchazeč o
zaměstnání. Ve skutečnosti je ale výběr oboustranná záležitost, a je třeba mít
to na paměti. Nejen, že si podnik vybírá pracovníka, ale zároveň také jedinec si
vybírá svého zaměstnavatele. A stává se také, že pro podnik právě nejvhodnější
uchazeč pod dojmem jednání s manažery podniku, s nimiž se setká během
přijímacího řízení, nabídnuté zaměstnání nepřijme. Úspěch tedy závisí také na
vedoucích pracovnících, jejich přístupu a etickém a otevřeném jednání.
Před výběrem nových lidí je potřeba:
-
Učinit rozhodnutí o budoucí potřebné kvalitě (kvalifikaci)
zaměstnanců podle cílů zaměstnavatele, předpověď budoucích potřeb.
-
Provést analýzu trhu práce – zdrojů pracovních sil a jejich
nabídky.
-
Vytvořit plán počtu a typu hledaných nových pracovníků a času,
kdy budou potřební.
-
Vytyčit zdroje, kde lze nové pracovníky vyhledávat.
-
Definovat požadavky na jednotlivé pracovní pozice.
-
Sledovat realizace plánu a zpřesňovat podle aktuální
situace.
Vedení má několik možností, jak oslovit kandidáty na pozice, které je
potřeba v podniku obsadit. Způsob se liší dle místa poptávky pracovních sil,
jsou to:
Uchazeči z vlastních zdrojů – možnost získat kandidáty
-
Referencemi od stávajících zaměstnanců.
-
Z databáze kandidátů z dřívějších výběrů.
-
Mezi zaměstnanci – povyšování nebo přeřazování na jiné místo v
rámci podniku.
Uchazeči z vnějších zdrojů – možnost zadání poptávky
-
Přes personální on-line servery.
-
Při akci v rámci personálního marketingu – prezentace firmy
navenek.
-
Přes tištěné nabídky – inzeráty a vývěsky.
-
Ve spolupráci s úřady práce.
-
Ve spolupráci se školami a jejich úřady.
-
Zadáním specializované personální agentuře.
Nahoru OSOBNOSTNÍ CHARAKTERISTIKY:
Pro prvotní protřídění uchazečů a posouzení vhodnosti na danou
pracovní pozici slouží personální dokumenty. Nejpoužívanější jsou životopisy –
které zaměstnavatel požaduje po kandidátovi, nebo osobní dotazníky.
Osobní dotazník
Dotazník je standardizovaný dokument, který je vytvořen podnikem.
Obsahuje předdefinované kategorie, které kandidáti vyplňují – tedy základní
informace o kandidátovi a další specifické údaje, které si doplňuje každý
podnik, podle svého uvážení. Mohou zde být přehledy znalostí i tzv. motivační
dotazy – o důvodech pracovat ve firmě, plánech do budoucna, o cílích
apod.
Osobní dotazník má…