Interpretační chyby
Percepční a interpretační chyby, jsou „klamy“, které příjemce odvádí k
špatnému výkladu informací. Patří mezi ně:
-
tendence podléhat neúměrně prvnímu dojmu, který si o
člověku příjemce vytváří při prvním kontaktu,
-
sklon automaticky zaměřovat pozornost na to, co má pro nás
velkou informační hodnotu, popř. výrazný emocionální účinek,
-
redukování počtu informací, které jsou vnímány, na základě
nichž se tvoří rozhodnutí. Na základě existence jednoho znaku neodůvodněně
příjemce generalizuje, usuzuje na přítomnost znaků ostatních, vzniká tzv. haló efekt,
-
tendence posuzovat člověka podle jeho sociálního statusu, popř. etiket, kterými ho označilo jeho okolí,
-
ochota vnímat jen to, co člověk chce vnímat, co očekává, o čem
je přesvědčen,
-
tendence promítat do hodnocení jiných některé své vlastnosti, tzv.
ofenzivní nebo obranná autoprojekce, kdy příjemce „objevuje“ své vlastní chyby
v chování, jednání druhých, čímž získává emocionální uklidnění,
-
vliv předsudků vůči některým sociálním či etnickým
skupinám, ale i vůči některým jevům,
-
sklon vnímat a posuzovat jevy, osoby, vytržené ze sociálního
kontextu.
Chybovost při vnímání a posuzování chování druhých lze
snížit tím, že chování příjemce přisoudí skutečně komunikativní smysl.
(Tzn.: příjemce vnímá chování, akceptuje jej,…