dnes je 26.12.2024

Input:

Interpretační chyby

16.2.2012, Zdroj: Verlag Dashöfer

Interpretační chyby

Percepční a interpretační chyby, jsou „klamy“, které příjemce odvádí k špatnému výkladu informací. Patří mezi ně:

  • tendence podléhat neúměrně prvnímu dojmu, který si o člověku příjemce vytváří při prvním kontaktu,

  • sklon automaticky zaměřovat pozornost na to, co má pro nás velkou informační hodnotu, popř. výrazný emocionální účinek,

  • redukování počtu informací, které jsou vnímány, na základě nichž se tvoří rozhodnutí. Na základě existence jednoho znaku neodůvodněně příjemce generalizuje, usuzuje na přítomnost znaků ostatních, vzniká tzv. haló efekt,

  • tendence posuzovat člověka podle jeho sociálního statusu, popř. etiket, kterými ho označilo jeho okolí,

  • ochota vnímat jen to, co člověk chce vnímat, co očekává, o čem je přesvědčen,

  • tendence promítat do hodnocení jiných některé své vlastnosti, tzv. ofenzivní nebo obranná autoprojekce, kdy příjemce „objevuje“ své vlastní chyby v chování, jednání druhých, čímž získává emocionální uklidnění,

  • vliv předsudků vůči některým sociálním či etnickým skupinám, ale i vůči některým jevům,

  • sklon vnímat a posuzovat jevy, osoby, vytržené ze sociálního kontextu.

Upozornění
Chybovost při vnímání a posuzování chování druhých lze snížit tím, že chování příjemce přisoudí skutečně komunikativní smysl. (Tzn.: příjemce vnímá chování, akceptuje jej,

Nahrávám...
Nahrávám...