INTERKULTURNÍ KOMUNIKACE V ŘÍZENÍ PODNIKŮ A TÝMŮ
I. Typologie českého pracovního jednání
Řízení lidských zdrojů ve firmách vychází z kultury, stejně tak jako
pracovní návyky. Česká kultura byla ovlivněna velkým počtem vlivů. Od
dlouhodobé nadvlády Rakousko-Uherska, která zde zanechala vliv německé
mentality až po ruský vliv během komunistického režimu. Díky naší strategické
poloze uprostřed Evropy zde zanechaly během válek vliv Britové, Italové,
Francouzi a mnoho dalších národů.
Přesto můžeme některé opakující se tendence v našich pracovních
návycích vysledovat:
II. Srovnání s jinými kulturami
Pro lepší možnost srovnávání s jinými kulturami je dobré seznámit se s
teorií Kulturních dimenzí amerického profesora Geerta Hofsteda. Ten vytvořil
při srovnávání kultur více než 70 zemí teorii čtyř kulturních dimenzí, na
základě kterých je možno posoudit jednotlivé přístupy k pracovní
činnosti. Patří k nim:
Při výzkumech v Číně doplnil pátou:
Všechny tyto kategorie jsou bipolární (mají svůj opak) a jsou měřeny
indexy, které mohou nabývat hodnot v rozmezí 0 – 100.
Pro lepší představu uvedu rozdíl mezi maskulinní a femininní
kulturou:
Pro zájemce o další informace doporučuji odkaz http://www.geert-hofstede.com/.
Protože my se dnes zabýváme interkulturní komunikací českou,
americkou, japonskou a německou, uvedu výsledky výzkumu prof. Hofsteda pro tyto
země:
Považuji za důležité zdůraznit, že přestože můžeme charakterizovat
jednotlivé kulturní a komunikační standarty, vždy je potřeba brát v úvahu
firemní kulturu dané organizace a míru jejího přizpůsobení zemi, ve které
působí. Málokdy se stane, že zahraniční společnost při založení své pobočky
striktně dodržuje své domácí kulturní zvyklosti, spíše se je snaží mírně
přizpůsobit trhu.
Často jednáme na základě chybných předpokladů. Proto se
seznámíme s těmi nejdůležitějšími.
Krátce projdeme odlišnosti obchodního jednání mezi…