5.1.1
Interaktivní tabule v prostředí mateřské školy
Mgr. Ivana Hrubá Eliášová
V 21. století děti předškolního věku vnímají velmi intenzivně přítomnost technologií v prostředí rodiny, školy a společnosti. Mnohé dokážou využívat videokonferenční technologie dokonce ještě před nástupem do mateřské školy. Někteří pedagogové předškolních zařízení však vnímají technologie jako nepříjemnou novinku a zátěž. Radikalizují se ve svých názorech a někteří nebývají přístupni diskusi.
Názory na využívání technologií v prostředí mateřských škol jsou různé. Diskuse ve společnosti je ale vždy přínosem, i když se názory mohou radikálně lišit. Technologie samy o sobě neznamenají problém, o jejich využití vždy rozhoduje pouze člověk... rodič... učitel...
Zejména zkušenosti z pedagogické praxe nasvědčují tomu, že například interaktivní tabule mohou být významným krokem vpřed v oblasti vzdělávání u dětí, které ještě neumějí číst a psát.
Parametry interaktivní tabule
U výrobců a distributorů didaktické techniky se setkáváme s pojmem "interaktivní". Co znamená slovo interaktivní?
Specifika interaktivní technologie:
-
děti ovládají interaktivní tabuli dotykem (například úkoly, rébusy, bludiště, kreslení atd.);
-
systém umožňuje vytvářet vlastní přípravy i výukové materiály přímo v kooperaci učitel – dítě nebo dítě – dítě;
-
interaktivitu významně ovlivňuje software tabule (o obsahu by měl podrobně školu informovat dodavatel) -> jednoduše řečeno, "to, co interaktivní tabule umí, je závislé na kvalitě jejího softwaru";
-
zobrazí obsah DVD, výukového CD-romu, který je vložen běžně do počítače.
Interaktivní tabule je také nenahraditelným pomocníkem v případech logopedické prevence u dětí a výuce cizích jazyků.
Parametry interaktivní tabule z hlediska potřeb Mš – na co si dát pozor při koupi a instalaci
1) Velikost
-
Budou děti na tabuli dobře vidět?
-
Bude se dětem s IT dobře manipulovat dotykem?
-
Bude úhlopříčka IT dostatečná vzhledem k potřebám učitele i dětí?
-
Funkčnost
-
Je IT odolná proti poškrábání?
-
Je IT odolná proti otřesům?
-
Jaké má potřeby z hlediska údržby?
-
Jaké má potřeby z hlediska čistoty?
-
Je v ceně IT také záruční a pozáruční servis dodavatele?
Ovládání interaktivní tabule – prstem nebo ovládacím perem?
Zkušenosti z pedagogické praxe nasvědčují tomu, že nejlepším ovládacím prvkem je pro děti jejich prst, tedy dotyk. V případě, že se pedagogický tým rozhodne využívat ovladač v podobě ovládacího pera, je nutno zvážit:
Ovládání pera - bude se dětem s perem dobře manipulovat?
Praktické využití pera - zvládnou děti vzhledem ke svému věku, úchopu a náročnosti dodržet potřebný sklon pera?
Odolnost pera - bude pero dostatečné odolné proti pádu a otřesům?
Funkčnost pera - bude pero nutné nabíjet a jak často?
Ztráta pera - co bude nutno učinit v případě ztráty pera?
Další oblasti, na které je nutno se zaměřit:
Umístění kabeláže v prostředí třídy - je nutno zohlednit pohyb a bezpečnost dětí.
Dostupnost a využitelnost počítače - nutno zvážit, zda je váš počítač vhodný pro použití pro IT.
Kvalita zvuku a ozvučení třídy - je potřebné zvážit "zvukovou stránku", součástí některých IT bývají také…