2.1.6 Co už umí a jak napomáhat dalšímu vývoji - 9. až 10.
měsíc
PhDr. Jaroslava Dittrichová, CSc., PhDr. Daniela Sobotková,
CSc.
VÝPRAVY ZA POZNÁNÍM
Devátý a desátý měsíc je věk, kdy se dítěti ohromně rozšiřuje
možnost poznávat nové, protože se může pomocí lezení dostat do vzdálenějších
míst a vidět tam věci, které byly pro ně dříve v nedohlednu. Takové výpravy za
poznáním dítě obohacují a jsou pro ně velmi přitažlivé, a proto bychom měli
našim malým poskytnout možnost lézt po celém bytě. Musíme však odstranit vše
nebezpečné, aby nedošlo ke zbytečným úrazům, např. aby dítko nestrhlo ubrus,
visící ze stolu, a nepřevrátilo tak na sebe různé předměty aj. Nenechávejte
také nikde volně ležet své věci, aby se vám nestalo, že si je váš potomek někde
najde a poté si „pochutná“ třeba na vaší kreditní kartě.
ÚLOHA OTCE V POHYBOVÝCH HRÁCH
Tím, jak se dítě samo začíná pohybovat v prostoru a dokonaleji
zvládá i složitější pohyby, má z pohybových aktivit stále větší radost. Měli
bychom toho využít a zařazovat do společně tráveného času různé pohybové hry,
což bývá často záležitost tatínků.
Zjistilo se, že otcové více než matky podněcují pohybovou aktivitu
dítěte, stimulují je k výpravám do vzdálenějších míst a různě s ním pohybově
dovádějí,jako např. vyzdvihují nebo i nebojácně nadhazují dítě do výšky.
Ukazuje se, že to má příznivý vliv nejen na pohybový vývoj dítěte, ale i na
jeho vývoj psychický. Dítě se při tom učí zvládat náročnější situace –
neohroženě dolézt tam, kde to nezná, a poznat, že ne všechno neznámé je
nebezpečné nebo že ztráta opory při vyhazování do výšky nemusí být nepříjemná,
ale naopak, že přináší zcela nové radostné zážitky. Maminky by proto neměly mít
strach, když tatínek s potomkem takhle dovádí. Samozřejmě že otec má dovádět s
dítětem jen tehdy, když to maličké těší, při strachu dítěte bychom měli raději
takové aktivity ukončit.
HRA S HRAČKAMI
Také zájem o hru s hračkami se prohlubuje, dítě s nimi již provádí
nejrůznější činnosti – bouchá jimi o něco, tluče hračkami o sebe, hází je na
zem. Začíná si rovněž na věcech více všímat detailů, např. šťourá prstíkem do
dírek apod. Děti proto nyní lákají hračky, které jsou členitější, s nimiž mohou
dobře manipulovat a prozkoumávat je.
JAKÉ HRAČKY ?
Nejuniverzálnější a nejužitečnější hračkou, která našim malým při
hře ještě dlouho vydrží, jsou kostky. Ty dítěti usnadňují mít při uchopování
paleček v opozici proti druhým prstům, umožňují jemnější překládání z ruky do
ruky, dítě s nimi může ťukat o sebe. Naučí se nejen je rozhazovat kolem sebe a
házet s gustem na zem, ale postupně je i úmyslně vkládat třeba do kyblíčku.
Nezapomínejme, že dítěti se mohou stát hračkou nejrůznější předměty,
ať je to hrníček, lžička nebo nádobí, které vytahuje mamince z rozevřené
skříně. Je dobré poskytovat dítěti také drobné předměty, jak jsme již ukázaly v
dřívějších věkových obdobích. Musíme to ale dělat jen tehdy, když si s ním
hrajeme a dáváme pozor, aby drobnosti nedávalo do úst a nespolklo je. Pokud si
dítě hraje samo, má mít k dispozici jen tak velké hračky, které se nevejdou do
pusinky. Pro cvičení jemné manipulace ručky a prstíků může sloužit i obrázková
knížka. Již samotný tvar knížky přitahuje pozornost dítěte a podněcuje je k
uchopování jednotlivých stránek a k jejich obracení.
DOMÁCÍ HŘÍČKY
Profesor Matějček charakterizuje období devátého a desátého měsíce
jako…