2.1.4 Co už umí a jak napomáhat dalšímu vývoji - 5. až 6.
měsíc
Autor: PhDr. Daniela Sobotková, CSc., PhDr. Jaroslava
Dittrichová, CSc.
Ve věku 5 až 6 měsíců již děti nemají problémy s držením hlavičky.
Drží ji pevně a hrdě vztyčenou, i když leží třeba na bříšku (viz obr. 1).
Některé děti ji zvědavě zdvihají dokonce i tehdy, leží-li na vodorovné podložce
na zádech. V této poloze už jsou přímo „mistři“. Hra s ručkama a prstíky jim
již nestačí, začnou si hrát s nožkama, které zdvihají vysoko nad podložku.
Nejdříve si ručkama sahají na kolínka, ale záhy se objeví i hra s chodidly. V
těchto dovednostech můžeme naše maličké podporovat tím, že si hrajeme také s
jeho nožkama, zejména když je nahaté. Takovou radostnou hru je vhodné
doprovázet veselými rytmickými říkánkami, např. „Kovej, kovej kováříčku“. Vedle
motorické dovednosti tak můžeme zároveň rozvíjet i řeč a sociální chování.
Obr. 1 - Na bříšku drží dítě hlavičku jistě a hrdě
vztyčenou
Také v poloze na bříšku dochází k dalším pokrokům, nejen v držení
hlavičky. Díky tomu, že děti již lépe zvládají pohyby celého trupu, se postupně
samy začnou přetáčet na bříško. O tom, že je k této dovednosti můžeme lákat
např. hračkou, za níž se nejdříve natočí na bok, jsme se již zmínily při
popisování dovedností dětí ve věku 3-4 měsíců. Pro šestiměsíční děťátko by
samostatné přetočení na bříško a vzpírání na natažených ručkách o dlaně neměl
být již žádný problém. Děti zde dokonce přenášejí váhu z jedné ručy na druhou,
což jim umožňuje aktivně uchopovat hračky i v této poloze.
Do sedu se v tomto věku naši malí zatím zpravidla bez pomoci
nedostanou a my bychom je neměli často posazovat, natož podkládat polštářem a
déle je nechávat v této poloze. Poloha na bříšku je pro zdravý vývoj daleko
důležitější. Posadit dítko můžeme jen na chvilku, nejlépe na našem klínu u
stolu, a sledovat jeho další vývojové pokroky ve snaze dosáhnout na věci, které
před ním leží.
DALŠÍ ROZVOJ SOUHRY OKO-RUKA
V 5. měsíci děti zatím nedovedou cíleně sáhnout někam do dálky,
spíše se jim daří zachytit vše, co je v jejich blízkosti. Hračku ohmatávají a
přendavají z jedné ručky do druhé. Takové ohmatávání a uchopování má pro ně
velký význam. Poznávají tím různé tvary, hmotnost, povrch apod. Měli bychom
proto našim maličkým nabízet hračky z různých materiálů a různé velikosti.
Nemusejí to však být jen hračky. Stačí třeba obyčejná lžička, lehký hrníček s
ouškem či bez ouška a nebo různé barevné mašličky.
V 6. měsíci zpravidla již nastává cílené sahání po věcech, které má
dítě před sebou, přičemž se objevuje častěji sahání a ucho
pování každou ručkou zvlášť (viz obr. 2). Že děťátko ještě stále
chce vše, co uchopí, prozkoumat také ústy (viz obr. 3), nemusíme asi
připomínat. Po takovém „ústním“ prozkoumání si dále prohlíží zajímavou věc a
prozkoumává ji oběma ručkama (viz obr. 4).
Obr. 2 - Objevuje se jedostranné sahání
Obr. 3 - Po uchopení se dítě snaží dát zvonek do úst
Obr. 4 - Uchopené věci prozkoumávají děti oběma
ručkama
ZÁJEM O DETAILY A ROZVOJ ÚCHOPU
Děti si obvykle začnou všímat i různých detailů na předmětech či
hračkách. Někdy registrují již i velmi malé věci, jak vidíme na obrázku 5, kde
chlapeček pozorně sleduje malinkou kuličku a přibližuje k ní ručku. Některé
děti se dokonce snaží i takové drobnosti uchopit. Pohyby ruček a prstíků však
ještě nejsou tak dokonalé, takže se to často nepodaří. Děti v tomto věku sahají
zejména po velmi malých předmětech takzvaným hrabavým způsobem, kdy se může
nakonec podařit, že všechny prstíky shrábnou žádanou věc do dlaně. Sahání po
větších předmětech již zpravidla nedělá takové problémy a při jejich uchopení
se začíná objevovat paleček v opozici k ostatním prstům.
Takové uchopování a zacházení s věcmi není jen procvičování jemné
motoriky prstíků a smyslů, ale je to skutečné poznávání, učení a důležité
cvičení v myšlení, paměti a pozornosti.
Obr. 5 - Dítě má zájem i o velmi malé předměty
POZNÁVÁNÍ SOUVISLOSTÍ, PŘÍČIN A NÁSLEDKŮ
Děťátko začíná stále zřetelněji poznávat souvislosti, příčiny a
následky nějakého dění. Např. při hře s gumovou pískací hračkou se již neleká
náhlého zapísknutí, ale mačká hračku úmyslně. Děti v tomto věku mívají obvykle
radost z…
/img>/img>/img>/img>/img>