2.1.8 Co už umí a jak napomáhat dalšímu vývoji - 13. až 15.
měsíc
PhDr. Jaroslava Dittrichová, CSc., PhDr. Daniela Sobotková,
CSc.
VÝPRAVY ZA POZNÁNÍM – CHŮZE PO DVOU
Zatímco v uplynulém věkovém období 11-12 měsíců se naši malí začali
vzpřimovat a trénovat chůzi, nyní chůze po dvou již zpravidla převládá nad
lezením a dítě se stává chodcem. Jen chce-li se někam rychle dostat, spustí se
často ještě na všechny čtyři. Rozvoj pohybů v tomto věku umožňuje dítěti
objevovat stále větší prostor, a to nejen do dálky, ale i do výšky: děti
láká vyšplhat se na nábytek nebo vypravit se po schodech.Pro rodiče bývá sice
náročné dítko uhlídat, ale bránit mu zcela v těchto aktivitách nelze. Jsou
totiž důležité nejen pro získávání nových motorických dovedností, ale i pro
duševní vývoj, kdy se dítě na svých výpravách obohacuje o nové zkušenosti z
prostředí a zároveň se postupně uvolňuje z těsné blízkosti a závislosti na svém
pečovateli.
DOVEDNOSTI RUČEK
Do věkového období 13-15 měsíců vstupuje dítě s rozvinutými
schopnostmi uchopování: umí uchopovat konečky prstů, což mu umožňuje vzít i
velmi malé předměty nebo několik předmětů najednou do jedné ručky. Umí je však
také z ručičky šikovně vypouštět, někam věci vkládat nebo je někomu podávat.
Tyto dovednosti děti s radostí procvičují a strkají věci do různých otvorů, což
bývá zdrojem dalších nebezpečí. Cvičí si však tím nejenom pohybové
dovednosti ručiček, ale i souhru ruček se zrakovým a prostorovým vnímáním, což
je důležité pro rozvoj rozumových schopností. Obrázky 1-3, které zachycují
hru s malinkou kostičkou a plastovou nádobkou, jsou toho názorným
příkladem.
Obr. 1 – Vypouštění malinké kostičky do průhlené nádobky
Obr. 2 - Po vhození následuje vysypání
Obr. 3 - Kostička je úspěšně vysypána
Můžeme také půjčit své ratolesti do ručky tužku, aby se pokusila o
své první čárání, nebo ji vybídnout ke stavbě věže z kostek, jak nám to úspěšně
předvádí holčička na obrázku 4. Podařilo se jí postavit věž ze tří kostiček,
což je velmi náročný výkon, který vyžaduje nejen jemné pohybové přizpůsobení
prstíků a ručky předmětu, souhru mezi pohyby a zrakovými vjemy, ale také dobré
soustředění.
Obr. 4 - Pokus o věž ze 3 kostek
ROZVOJ ROZUMOVÝCH SCHOPNOSTÍ A HRA
Výše uvedených dovedností dětí bychom měli využít a hrát si s
nimi tak, aby je mohly uplatnit, dále je rozvíjet a měly z takových her radost,
jak dokumentují následující obrázky 5-8.
Obr. 5 - Začíná vkládat kolečko do správného výřezu
Z pátého obrázku je vidět, že holčička správně pochopila vztah mezi
kolečkem, které drží v ručičce, a kulatým výřezem v desce. Obrázek 6 ukazuje,
že se jí podařilo zasunout kolečko do správného otvoru. Když pozorně
zkontrolovala výsledek své činnosti (obr. 7), projevila nad svým úspěchem velké
nadšení (obr. 8).
Obr. 6 - Kolečko vypouští z ručky
Obr. 7 - Pozorně kontroluje, zda se dílo podařilo
Obr. 8 - Následuje velká radost z úspěchu
Je zřejmé, že takovéto hry rozvíjejí rozumové schopnosti dítěte – jeho pozornost, paměť a myšlení.
Také na dalších dvou obrázcích vidíme, s jakou pozorností řeší jiná
holčička úkol, jakým je zavření krabičky. Nejprve uchopila do každé ručky jednu
část krabičky a pozorně si je prohlíží (obr. 9), aby po chvilce obě části
krabičky úspěšně spojila a zavřela ji (obr. 10).
Obr. 9 – Jak zavřít krabičku?
Obr. 10 – Úkol je splněn, krabička je zavřená
VÝVOJ ŘEČI
Ve věku 13-15 měsíců můžeme ve vývoji řeči pozorovat u mnoha dětí
zvláštní jev: dítě si povídá pro sebe (tzv. dětský žargon). Jsou to
někdy dlouhé monology, které se podobají mluvení, ale jen pokud jde o zvukovou
stránku. Tomu, co si dítě povídá, nerozumí ani rodiče ani dítě samo. Hlavní
význam takového povídání je v tom, že si při něm dítě cvičí vyslovování
různých zvuků řeči.
Pokud jde o vlastní řeč, jsou v tomto věku mezi dětmi výrazné
individuální rozdíly Některé děti říkají jedno nebo dvě slova, nebo dokonce
žádné, a u jiných lze počet slov počítat na desítky. Neví se přesně, čím jsou
tak velké individuální rozdíly u dětí způsobeny. Nemusí souviset ani s mentální
úrovní dítěte ani s pozdější úspěšností ve…
/img>/img>/img>/img>/img>/img>/img>/img>/img>/img>