Co je strategické a co taktické při vyjednávání
Věcná stránka jednání se týká toho CO se projednává, O ČEM
SE JEDNÁ - obsahu projednávaného problému. Způsob JAK jednající
strany spolu hovoří a jednání řídí, představuje procedurální stránku jednání.
Celkový plán toho, jak je proces jednání řízen, je strategie
jednání.
Základní východiska:
Tři základní strategie, kterým čelí při jednání/vyjednávání každý tým:
-
Kooperace formou zisk za zisk; spolupráce přináší oběma
stranám specifický zisk, mohou uzavírat spojenectví, koalice, sdružení. Vhodná,
když X a Y mají stejné nebo podobné zájmy.
-
Dohadování vedoucí ke kompromisu vede k vyvažování
rozličných zájmů; dochází k výměně, dávání a braní, k ustupování z původních
pevných maximálních pozic. Vhodná tam, kde X a Y mají rozdílné zájmy, ale
nehrozí konflikt, nebo v případě, kdy X a Y mají zájmy rozdílné, protikladné,
ale bylo by příliš drahé je probojovávat – dochází ke kompromisu, při němž
každý trochu ztratí a žádný pořádně nezíská (je lepší získat alespoň něco,
nežli nic).
-
Donucení (vyhrát nebo ztratit, všechno nebo nic) – vede k
tvrdému boji, kdy silnější dostane všechno, slabší nic (konfliktní situace); X
a Y mají zájmy si odporující, ale X nebo Y si přitom myslí, že víc se dá
dosáhnout nátlakem než dialogem. Jedinou šancí pro ně je útěk nebo útok; když
už došlo k bitvě, je nebezpečné nabízet spolupráci a vyjednávat bez naděje na
užitek.
Taktika:
-
konkrétní, postupné kroky, chování během procesu jednání,
podporující zvolenou strategii, znát své cíle, rozumět všem částem svého návrhu
a podmínek
-
má ovlivnit druhou stranu, aby se vzdálila co nejvíce od své
pozice a má chránit vlastní pozici
-
je ovlivněna komerčními cíli partnerů, charakterem dosavadních
vzájemných vztahů, typem jejich osobnosti a dalšími podmínkami, za nichž
komunikace probíhá
-
signály špinavé taktiky - extrémní požadavky, hrozby, triky -
nezaujímat příliš obrannou pozici, neposkytovat důležité informace, být
vytrvalí a pevní (ale nezastrašovat)
Standardní taktiky:
1) Zlý a dobrý
-
V týmu vyjednavačů je jeden "zlý", druhý je příjemný, překvapený
chováním kolegy, s kterým souhlasíte a chcete ho za jeho slušnost odměnit.
-
"Zlý" vytváří základnu tvrdého jednání a jednací prostor pro
"dobrého".
To, co se může jevit u „dobrého“ jako měkké, vlídně sdělené
požadavky, vás může…