KONFLIKTY NA PRACOVIŠTI A JEJICH ŘEŠENÍ
Nejčastěji vnímáme konflikt jako destabilizující prvek nějakého
systému. Přináší změnu. S tou jste se již naučili zacházet v sedmé lekci, proto
je dneska již pomocníkem ve vaší manažerské práci.
Pokud použijeme místo slova „konflikt“ české pojmenování „střet,
střetnutí“, nezní to již tak hrozivě. Jde vždy o setkání dvou různých sil, ze
kterého vznikne něco nového. Tím je konflikt podporujícím prvkem rozvoje. Nutí
nás nacházet nejlepší řešení, myslet, být kreativní.
I. Typologie konfliktů
Pro praktické použití postačí, seznámíme-li se se základním a
tendenčním rozdělením konfliktů:
Základní dělení:
Dělení podle tendencí:
-
Konflikty představ se projevují tím, že jedna strana má na
mysli něco jiného než strana druhá. Jeden z účastníků bere věc vážně a druhý s
humorem. Jeden z nich vidí situaci jako zásadní, druhý jako okrajovou. To se
často stává při střetu podřízeného s nadřízeným, kdy pro nadřízeného je
záležitost nepodstatná, pro podřízeného je to životně důležité.
-
Konflikty názorů se liší tím, že obě strany mají stejnou
představu o pravidlech, ale rozdílný názor na jejich aplikaci. Jasné je to ve
sportu, kdy pravidla fotbalu zná každý fanoušek, ale ne vždy se shodne s
názorem sudího, zda byl zákrok fér či nikoli. Obchodní zákoník zná, nebo by měl
znát, každý podnikatel, pokud by neexistovaly konflikty názorů, naše obchodní
soudy by neměly žádnou práci.
-
Konflikty postojů jdou ještě dále, od předchozích se liší
svým emočním zabarvením. Oba účastníci hodnotí posuzovaný čin stejně, například
jako statečný, jeden se s ním ztotožňuje (také bych naskočil do rozjíždějícího
služebního auta, které se bez řidiče řítí na vrátnici), druhý poukazuje na
riziko, distancuje se (to já bych to nikdy neudělal, je to velké riziko).
-
Konflikty zájmů vycházejí nejvíce z motivačního hlediska.
Bývají to střety o něco, o nějaký předmět s možným výsledkem: buď já nebo on.
(Buď to místo vedoucího obchodu dostanu já, nebo Novák.).
Dělení podle vnitřních tendencí:
-
konflikty dvou pozitivních pohnutek (apetence) - vzít si
den volna nebo se zúčastnit relaxačního odpoledne,
-
konflikty dvou negativních pohnutek (averze) - nesplnit
plán nebo přijít o místo,
-
konflikty negativní a pozitivní pohnutky (averze a apetence) - snížit efektivitu pracoviště nebo urovnat spory mezi spolupracovníky
(Některá rozhodnotí a řešení konfliktů nám nečiní velké potíže, jindy je však
každá rada drahá.).
Pro představu o různosti konfliktů tento krátký úvod postačuje, shrňme
si to podstatné:
ZÁSADY:
- Neexistence konfliktů vede ke stagnaci systému a k jeho
degradaci.
-
Neřešení konfliktů vede k destabilizaci a revoluční změně
systému.
-
Konfliktů je mnoho druhů.
-
Řešení konfliktů systém stabilizuje a je předpokladem plynulé
evoluce.
II. Vznik a stádia konfliktů
Konflikt je střet různých sil. Co jej způsobuje?
Jakákoli nerovnoprávnost či různostpociťovanás nevolí. Důležitá
jsou slova „různost“ a „pociťovaná s nevolí“. Konflikt vznikne až za
součinnosti obou. Například různá vybavenost počítači na dvou pracovištích
nepovede ke konfliktu, pokud budou zaměstnanci přesvědčeni (sami od sebe nebo
vysvětlením od vedoucího pracovníka), že je to tak správně. Nebudou pociťovat
nespravedlnost. Dva různé názory na řešení nemocnosti ve firmě budou v pořádku,
pokud se je podaří propojit a autoři nápadů si nebudou myslet, že ten jejich
byl neprávem odmítnut. Jinak může dojít až k otevřené formě konfliktu – hádce.
To je však již řešení, kterým se budeme zabývat později.
Pokud bychom měli určit nejčastější příčiny konfliktů velkých a
mezinárodních firem (a nejen těch), pak to jsou:
-
organizační změny – tlak na zvyšování konkurenceschopnosti
vede k restrukturalizacím a zároveň ke změnám v odpovědnosti, tlaky mezi
mateřskou firmou a dceřinou společností o stupeň autonomie a v neposlední řadě
zvyšování pracovní zátěže při práci na mezinárodních projektech vedou k nárůstu
stresu a konfliktů,
-
komunikace – ať již nedostatečná nebo necitlivá komunikace
jsou průvodním jevem nejen mezinárodní spolupráce,
-
osobnost – většina z nás má ve svém okolí osobu, se kterou
vychází jen velmi těžce. Všichni máme své osobité způsoby, které mohou jiné
lidi provokovat.
Při týmové práci vyžadujeme, aby byl tým složen z různých typů lidí,
kteří právě svými odlišnými kvalitami přispívají k dosažení společného cíle.
Tím jako bychom si o konflikty říkali. Znalost své osobnosti i komunikačního
stylu a způsobu práce druhých, respektování rozdílů a ovlivnění vlastního
chování může konfliktům předejít.
Prostředí pro vznik konfliktů nebo naopak jejich předcházení má
manažer z velké části ve své kompetenci. Konflikty vnímáme na různých úrovních:
informační, zájmové, hodnotové a ideové. Čím vyšší je úroveň, tím těžší je
průběh a často i následky. Konflikty se vyvíjejí, gradují, rozeznáváme
jednotlivé stupně závažnosti: potíž, problém, svízelná až náročná situace,
nesrovnalost, neshoda, spor či svár, konflikt, zápas, nepřátelství. Pojmenovat
bychom je mohli i jinými slovy, ale výsledky jsou vždy stejné. Nepodaří-li se
nám objevit budoucí konflikt již v jeho zárodku a začít jej řešit, nabyde časem
na své intenzitě a může se stát až neřešitelnou záležitostí. Příkladem nám
mohou být letité sousedské spory, které vedou až k nepřátelství celých rodin,
stejně tak i kulturní nedorozumění a nepochopení jednotlivých národů, které
vedou k válkám. Ale o tom až příště.
TIP PRO MANAŽERY :
Čím včasnější rozpoznání, tím snadnější řešení.
Konflikty, nehledě na své specifikum a mnohotvárnost, mají celkem všeobecná stadia průběhu:
-
stadium potenciálního formování protikladných zájmů, hodnot,
norem
-
inkubace – konflikt ještě nepropukl, ale jsou již
vytvořeny předpoklady. V tomto stádiu by již měl manažer odhalit budoucí možný
konflikt. Předpoklady mohou vznikat na různých úrovních, může to být i rozdílné
pracovní tempo jednotlivých spolupracovníků, teplota v kanceláři (jeden má
raději chladno, druhý teplo), pocit nespravedlivosti – on dostal lehčí práci za
lepší odměnu atd.
-
první symptomy jsou prvnímy projevy – např. snížený
počet očních nebo osobních kontaktů, snížení zájmu
-
stadium přechodu od potenciálního konfliktu k reálnému nebo
stadium pochopení účastníky konfliktu svých správné nebo falešně pojatých
zájmů
-
propuknutí – se většinou projeví prvním otevřeným
střetem nebo naopak zablokováním komunikace mezi účastníky konfliktu
-
polarizace – znamená zhoršení konfliktu tím, že jsou do
něho zapojeny nebo se sami zapojují další účastníci
-
výskyt možných řešení – shromažďování návrhů na řešení
a výběr těch, které mají naději na…