dnes je 30.10.2024

Input:

Další daně

20.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1001
Další daně

Ing. Zdeněk Morávek

Silniční daň

Silniční daň je upravena zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, který byl zásadně upraven zákonem č. 142/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. Tato novela přinesla zcela novou úpravu silniční daně spočívající zejména v podstatném zúžení předmětu daně, ve snížení daně u stávajících vozidel, které předmětem daně zůstala a zrušení zálohování daně. Další změny potom přinesl zákon č. 349/2023 Sb., o konsolidaci veřejných rozpočtů.

Předmět daně

Předmětem daně silniční je zdanitelné vozidlo. Zdanitelným vozidlem se pro účely daně silniční rozumí silniční vozidlo kategorie N2 a N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, pokud jsou registrovaná v registru silničních vozidel v České republice. Ovšem výše daně jiná než nula je stanovena pouze pro vozidla nad 12 tun. Z toho tedy vyplývá, že předmětem daně jsou pouze nákladní vozidla (kategorie N2, N3) nad 3,5 tuny a jejich přípojná vozidla (kategorie O3, O4), výše daně pro zdanitelná vozidla bude stanovena až pro vymezená nákladní vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více a jejich přípojná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více. V praxi to znamená, že daň silniční se se platí až za vybraná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více a jejich přípojná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více.

Kategorie vozidel N zahrnuje motorová vozidla konstruovaná a vyrobená především pro přepravu zboží a dělí se na:

  • Kategorii N1 – motorová vozidla s maximální hmotností nepřevyšující 3,5 tuny

  • Kategorii N– motorová vozidla s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 12 tun

  • Kategorii N3 – motorová vozidla s maximální hmotností převyšující 12 tun.

Kategorie vozidel O zahrnuje přípojná vozidla a dělí se na:

  • Kategorii O1 – přípojná vozidla s maximální hmotností nepřevyšující 0,75 tuny

  • Kategorii O2 – přípojná vozidla s maximální hmotností převyšující 0,75 tuny, ale nepřevyšující 3,5 tuny

  • Kategorii O3 – přípojná vozidla s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 10 tun

  • Kategorii O4 – přípojná vozidla s maximální hmotností převyšující 10 tun

Vozidlo kategorie O s kódem druhu karosérie DA je návěs, který není předmětem daně silniční. Je potřeba zdůraznit, že z pohledu předmětu daně není podstatné, k jakému účelu či v rámci jaké činnosti je vozidlo používáno. Není tedy rozhodující, zda je příslušné vozidlo používáno v souvislosti s dosahováním zdanitelných příjmů či nikoliv. Rozhodující je pouze, zda je příslušné vozidlo registrováno v registru silničních vozidel v ČR a jedná se o zdanitelné vozidlo, u kterého zákon stanoví daň jinou než nula.

Příklad :

Fyzická osoba v rámci své nepodnikatelské činnosti, tedy pro soukromé potřeby, používá nákladní vozidlo kategorie N3 s největší povolenou hmotností 19 tun a druhem karoserie BB.

I přesto, že toto vozidlo neslouží k dosahování zdanitelných příjmů, jedná se o zdanitelné vozidlo, které bude předmětem daně.

Výše daně

Výše daně je uvedena v příloze k zákonu a liší se podle druhu karoserie. V případě nákladního automobilu a skříňového automobilu je v případě dvou náprav těchto automobilů daň do 12 tun nejvyšší povolené hmotnosti nulová, v případě tří náprav je daň nulová do 15 tun a v případě čtyř a více náprav do 23 tun. V případě tahače návěsu a silničního tahače je daň nulová u vozidel s dvěma nápravami do 16 tun nejvyšší povolené hmotnosti jízdní soupravy a v případě tří a více náprav do 36 tun. V případě vozidel kategorie O je v případě nejvyšší povolené hmotnosti do 12 tun daň nulová, a nad 12 tun je daň vždy 3 600 Kč.

V souladu s výše uvedeným platí, že vybraná vozidla jsou sice předmětem daně, avšak není pro ně určena sazba daně. Z takových vozidel se daň neplatí a neuvádějí se do daňového přiznání.

Příklad:

Podnikatel v zemědělství vlastní zemědělský traktor a diskový secí stroj, obě vozidla používá k podnikatelské činnosti, tedy k činnosti, ze které plynou zdanitelné příjmy.

V daném případě se jedná o zvláštní vozidla kategorie T a SN a jedná se tedy o vozidla, která nejsou předmětem daně.

Příklad:

S.r.o. vlastní vozidlo Toyota Hilux, které využívá ke své podnikatelské činnosti. Z technického průkazu vozidla vyplývá, že se jedná o vozidlo kategorie N2. Jedná se tedy o vozidlo, které je předmětem silniční daně. Jak ale vyplývá z výše uvedeného textu, jedná se o vozidlo, u kterého je stanovena daň ve výši nula. Tato vozidla se ani neuvádějí do daňového přiznání.

Vozidla osvobozená od daně

Vozidla osvobozená od daně jsou vymezena v § 3 zákona č. 16/1993 Sb. Okruh těchto vozidel je menší, než v dřívější úpravě, což souvisí se zúžením předmětu daně, jedná se např. o:

  • vozidlo vybavené zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy nebo modré a červené barvy zapsaným v registru silničních vozidel,

  • diplomatická vozidla, pokud je zaručena vzájemnost,

  • vozidla určená k údržbě komunikací,

  • vozidla Českého červeného kříže.

Zdanitelné vozidlo je od daně silniční osvobozeno v kalendářním měsíci, ve kterém byly splněny podmínky pro osvobození od daně ve všech dnech, kdy byly u tohoto zdanitelného vozidla naplněny skutečnosti, které jsou předmětem daně.

Poplatník daně

Poplatník daně je vymezen v § 4 zákona. Poplatníkem daně již není zaměstnavatel, neboť osobní automobily a přípojná vozidla nejsou od zdaňovacího období roku 2022 předmětem daně.

Poplatníkem daně silniční je ten, kdo 

  1. je jako provozovatel zdanitelného vozidla zapsán v registru silničních vozidel,
  2. užívá zdanitelné vozidlo, u něhož je v registru silničních vozidel zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena.

Poplatníkem daně silniční je rovněž

  1. osoba, která používá zdanitelné vozidlo určené jako státní hmotná rezerva,
  2. organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí.

Je-li u téhož zdanitelného vozidla poplatníků více, platí daň společně a nerozdílně. 

Příklad:

S.r.o. vyšle svého zaměstnance na pracovní cestu jeho osobním automobilem, za což mu vyplatí cestovní náhrady. Jedná se o aktivitu v rámci podnikatelské činnosti společnosti.

Toto vozidlo ale, na rozdíl od dřívější úpravy, není předmětem daně (jedná se o vozidlo kategorie M) a zaměstnavatel již není v těchto případech poplatníkem silniční daně.

Výpočet daně

Výpočet daně je upraven v § 12a zákona. I nová úprava zachovává možnosti slevy na dani, a to v případě kombinované dopravy. Výše slevy je odstupňována podle počtu jízd uskutečněných v kombinované dopravě ve zdaňovacím období. Poplatník uplatňující slevu má záznamní povinnost, tj. má povinnost uchovávat přepravní doklady s potvrzenými údaji z překladiště. 

Zdaňovacím obdobím silniční daně zůstává kalendářní rok.

Daň silniční se vypočte jako součet dílčích daní za jednotlivá zdanitelná vozidla, přičemž dílčí daň za zdanitelné vozidlo se vypočte jako rozdíl mezi výší daně pro toto zdanitelné vozidlo, případně snížená o jednu dvanáctinu za každý kalendářní měsíc, ve kterém vozidlo není předmětem daně nebo je od této daně osvobozeno, a uplatněné slevy na dani za toto zdanitelné vozidlo.

Daňové přiznání

Poplatník je povinen podat řádné daňové přiznání k dani silniční, pokud se v něm uvádí alespoň jedno zdanitelné vozidlo, a to nejpozději do 31. ledna kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období.


V daňovém přiznání se uvádí pouze zdanitelné vozidlo,

  1. za které je dílčí daň (tj. daň za vozidlo) vyšší než 0 Kč,
  2. za které se uplatňuje sleva na dani nebo
  3. které je osvobozeno, pokud by jinak dílčí daň za něj byla vyšší než 0 Kč.

V daňovém přiznání se neuvádí zdanitelné vozidlo osvobozené podle § 3 odst. 1 písm. d) bodu 1., tj. pokud je poplatníkem diplomatická mise nebo konzulární úřad, je-li zaručena vzájemnost.

Současně je nutné zohlednit § 16a zákona, podle kterého pokud činí daň silniční méně než 100 Kč, daň se nepředepíše ani neplatí. 

Daňové přiznání se podává výhradně elektronicky.

Příklad:

Podnikatel vlastní osobní automobil, který používá za účelem zajištění příjmů a dále je vlastníkem nákladního automobilu (vozidlo kategorie N2 s kódem druhu karoserie BA) o hmotnosti 10 tun. Má povinnost podat do 31. 1. 2024 daňové přiznání k dani silniční? Pokud ano, která vozidla v něm uvede?


V daném případě povinnost podat daňové přiznání nevzniká. Nákladní vozidlo je sice předmětem daně, ale pro vozidla v kategorii N2 – motorová vozidla s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 12 tun, výše daně je 0 Kč, a proto je s ohledem na výše uvedené do daňového přiznání nebude uvádět. Osobní auta nejsou zdanitelnými vozidly a nejsou tedy předmětem daně.

Příklad:

S.r.o. vlastní 4 osobní automobily, které používá ke své podnikatelské činnosti, dále je vlastníkem nákladního automobilu o hmotnosti 4 tuny a nákladního automobilu o hmotnosti 14 tun, který používá výlučně k zabezpečení sjízdnosti pozemní komunikace na základě pověření jejího vlastníka.


S.r.o. má povinnost podat daňové přiznání a uvést v něm nákladní automobil o hmotnosti 14 tun, a to i přesto, že je

Nahrávám...
Nahrávám...