dnes je 23.11.2024

Input:

Chyby v komunikaci

15.2.2012, Zdroj: Verlag Dashöfer

Chyby v komunikaci

Základní východiska:

Chyby v procesu komunikace vedou k chybám, zkreslením, špatným závěrům, jsou na závadu nejen vzájemným vztahům, ale i výkonnosti a výsledkům firmy, oddělení, týmu, jednotlivců. 
Vyplývají z nesprávného poznávání lidí, z problémů mentální filtrace, z nedostatečných komunikačních schopností, z použitého stylu řízení atd. 

Základní druhy chyb v procesu komunikace

  1. Chyby vyplývající z nesprávného poznávání lidí

    • Stereotypizace – „škatulkování “ – přisuzování vlastností lidem podle národnosti, náboženského vyznání, profese aj.

    • Hodnocení a komunikace s lidmi podle jejich sociálního postavení.

    • Haló efekt – komunikace na základě prvního dojmu.

    • Citově racionalizační přenos – komunikace podle citového vztahu k člověku.

    • Efekt zakotvení – posuzování a komunikace na základě „zakotveného názoru“ nereflektujícího změnu.

  2. Chyby vyplývající z problémů mentální filtrace

    Díky mentálním filtrům 1 vidí každý člověk svět různorodě, různí lidé chápou jinak řadu věcí. Lidé věří, že komunikují realitu, zatímco často komunikují jen to, co sami za realitu považují.

    • Nahrazení faktů domněnkami (akceptace informací bez ověření).

    • „Ustálení v kategoriích“ (např. komunikace s uchazečem podle ustáleného náhledu na absolvovanou školu).

    • Hodnocení buď a nebo.

    • Zmrzlé hodnocení („to už jsme dávno vyzkoušeli“, „vždy jsme to tak dělali“).

    • Neznámá míra abstrakce (např. vyzdvižení některých detailů, opomenutí jiných).

  3. Chyby v komunikaci vyvolané agresivní, submisivní a manipulativní komunikací
    1. Jak poznáme agresivního komunikátora?

      • Dožaduje se „svého“, není ochoten ke kompromisu nebo vyjednávání.

      • Na ostatní pohlíží spatra.

      • Názory vyjadřuje jako dogma, jakoby šlo o

Nahrávám...
Nahrávám...